Nieuwsbrief ontvangen?

Aanmelden

'Houtkamp College:
daar mag ik kiezen'

Shape Red Line
Shape Lines
Shape White
Shape Blue
Header ons onderwijs

Feedback in plaats van    cijfers

Een zes voor Engelse woordjes? In the pocket! Maar weet je nu precies wat je wel en niet goed doet? Wat snap je nu wel en wat snap je niet? Tsja, dat maakt die zes niet duidelijk. 

Op het Houtkamp College vinden wij dat het leren veel meer gestimuleerd wordt door het geven van feedback dan door het geven van cijfers. Met feedback weet jij precies welke leerdoelen je wel of niet hebt behaald. En wat je alsnog kunt doen om niet-behaalde leerdoelen af te ronden. Zo gaat je ontwikkeling door en stopt het niet na het halen van die zes. Daarom geven wij feedback in plaats van cijfers!
Tijn en Cesur leggen het je graag uit. 

Werken vanuit leerdoelen

Op het Houtkamp College werken we vanuit leerdoelen. Dat is prettig, want je weet daardoor precies waar het in de les over gaat. 

Ieder vak of leergebied heeft leerdoelen geselecteerd waaraan jij op school gaat werken. Deze leerdoelen staan op een leerdoelenkaart. Bij ieder leerdoel horen opdrachten. Hier maak jij een keuze uit. Als je denkt dat je een leerdoel in de vingers hebt, kun je dat laten zien door het maken van een voortgangsopdracht. Beheers je het leerdoel inderdaad, dan vink je het af op je kaart. Lukt het nog niet helemaal, dan werk je verder aan het leerdoel met behulp van de gekregen feedback. 

Niet alle leerdoelen zijn even moeilijk. Er zijn drie niveaus: leerdoelen op reproductie-, toepassings- en inzichtniveau. Dat laatste niveau is het moeilijkst. Als jij heel gemakkelijk de moeilijkste leerdoelen van een vak of leergebied haalt, kun je met je coach overleggen of je ook de opdrachten van leerdoelen van een hoger niveau (bijvoorbeeld havo of het vwo) kunt maken. Zo creëer je je persoonlijke leerroute.

Bekijk hier een leerdoelenkaart van het vak wiskunde