Open Dag 2024

Bekijk hier de aftermovie!

'Houtkamp College:
daar mag ik kiezen'

Shape Red Line
Shape Lines
Shape White
Shape Blue

Keuzes voor iedereen

Klas 1, 2 en 3

Kies uit meer dan 40 verschillende Keuze-uren met de Keuzegids voor periode 2 (dec-maart).

Bekijk het aanbod!

Klas 3 en 4

In klas 3 heb je drie keuze-uren en kies je alvast je profiel. In klas 4 volg je naast je basislessen ook keuze-lessen, aansluitend bij je profiel.

Vakkenwijzer profielkeuze klas 3

Wij willen dat ons onderwijs past bij jouw wensen en mogelijkheden. Op het Houtkamp College bieden we daarom keuzes, voor elke leerling, in elke leerroute en in elk schooljaar.

• Je mag zelf kiezen hoe je je keuze-uren inzet. Wil je je in een vak verbeteren of juist verdiepen? Of je kennis verbreden? Jij bepaalt het. Je coach en ouders helpen je natuurlijk bij het maken van keuzes voor de invulling van jouw keuze-uren. In klas 1 en 2 zijn uiteraard andere keuzes dan in klas 3 en 4. Lees hieronder meer.
  • In de lessen is er ook ruimte voor keuzes. Je kunt kiezen uit verschillende opdrachten waarmee je je leerdoelen kunt behalen. En je krijgt ruimte voor je eigen aanpak van opdrachten. Kun je al vooruit werken, of heb je juist wat meer tijd nodig?
  • Bij ieder vak of leergebied krijg jij je eigen leerdoelenkaart. Daarop hou je bij welke leerdoelen je al hebt behaald. En waar je nog aan moet werken. Zo wordt jouw persoonlijke ontwikkeling zichtbaar. Haal je je leerdoelen voor een vak of leergebied heel gemakkelijk? Bespreek dan met je coach of je de leerdoelen van een hoger niveau (havo of vwo) kunt halen. Meer weten over leerdoelen? Klik hier!

Keuze-uren per schooljaar

Klas 1 en 2

In klas 1 en 2 krijg je drie keuze-uren per week ruimte om te kiezen verbetering, verdieping of verbreding binnen een vak of leergebied. In overleg met je coach schrijf je je in voor een periode van 9 weken. Je kiest bijvoorbeeld voor het volgende:
- een verbeterles wiskunde
- een verdiepingsles kunstgeschiedenis
- een verbredingsles kickboksen
Je kiest uit een aanbod van wel 40 verschillende lessen. Deze uren zijn op een vast moment in het rooster.
Tijdens de keuze-uren zitten mavo-, havo- en vwo-leerlingen door elkaar. Leuk om nieuwe leerlingen te ontmoeten of oud-klasgenoten van de basisschool weer tegen te komen!

Klas 3

In klas 3 heb je drie keuze-uren per week, waarvan je er twee mag invullen met lessen uit het aanbod aan keuze-uren, zoals in klas 1 en 2. Voor het derde uur maak je de keus: een uur extra Nederlands, Engels of wiskunde. Dit zijn kernvakken. Voor alle leerlingen is er op deze manier wekelijks ruimte om te werken aan basisvaardigheden, die terugkomen in deze kernvakken.

In klas 3 kies je ook in februari voor je profiel en vakkenpakket voor de bovenbouw. Gedurende het hele schooljaar heb je twee lessen in de week over deze profieloriëntatie: wat kan ik, waar ben ik op mijn plek? In overleg met je ouders en je coach kies je dan je vakkenpakket. Vanaf periode 3 (maart klas 3) krijg je al les in deze vakken. Gebruik ook de vakkenwijzer en bezoek de vakkenmarkt om tot een goede profielkeuze te komen.

In klas 4

In klas 4 volg je de lessen vanuit je profiel en vakkenpakket. Naast de basislessen van elk vak, mag je meerdere keren per periode kiezen voor keuze-lessen aansluitend bij je gekozen vakken. In dit keuze-aanbod zit ook de mogelijkheid om te kiezen voor een uur om in stilte te werken. Elk vak uit je profiel wordt minimaal twee lesuren aangeboden in je reguliere lesrooster. Daarnaast kun je kiezen voor één, twee of géén extra keuze-lessen van het betreffende vak.

We leveren maatwerk en denken mee met leerlingen in de bovenbouw over het volgen van vakken op een ander niveau. Ook zijn er mogelijkheden om vakken bij te werken, bijvoorbeeld als je opstroomt van mavo 4 naar havo 4.Dit kan tijdens de lessen in je persoonlijke leerroute.

Wat kies jij?

Wil jij beter worden in Engels of Duits? Haal dan bij ons internationaal erkende certificaten, voor Cambridge Engels bijvoorbeeld, of versterkt Duits. Dit kan als je op de mavo, havo of het vwo zit.

Of wil je koken, programmeren, schaken, dansen, 3D-tekenen, een boek schrijven? Hoe tof zou het zijn als jij je eigen idee kunt uitvoeren in de Maatwerktijd? Bespreek je plannen met je coach. Wij denken graag met je mee.

Meer over ons onderwijs